شیراز، جامعة شیراز، کلیة الآداب والعلوم الإنسانیة، قسم اللغة العربیة وآدابها

نوع المستند : علمیة محکمة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد في قسم تکنولوجيا التعليم بجامعة بوعلي سينا، إیران.

2 خرّيج الدکتوراه في اللغة العربية وآدابها، جامعة الشهيد چمران، إيران.

المستخلص

أجريت هذه الدراسة بالطريقة المترابطة لمعرفة مدی العلاقة بين إستراتيجيات التعلم الذاتي التنظيم والرضا عن التعلم الإلکتروني، بالإضافة إلى توقع مدى الرضا عن إستراتيجيات التعلم الذاتية التنظيم. يضم المجتمع الإحصائي  للدراسة 117 طالبًا جامعيًا من طلاب اللغة العربية في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 99-98، وتم اختيار 86 منهم طبق جدول مورغان وباستخدام طريقة أخذ العينات المقيدة. وذلک لقياس مدى الرضا عن التعلم الإلکتروني، وقد تم استخدام استبانة من إعداد الباحثان ومتکونة من 36 سؤالًا طبق مقياس ليکارت، وتأکد الخبراء من صدقه وموثوقيته بواسطة معامل ألفا کرونباخ بنسبة 74 ٪. حيث تم استخدام إستراتيجيات التعلم الذاتي التنظيم لاستبيان بوفارد وزملائه، وأظهرت النتائج أن جميع المکونات الثلاثة للإستراتيجيات المعرفية وما وراء المعرفية والدافعية للتعلم المنظم ذاتيًا،لها علاقة إيجابية وهامة بالرضا عن التعلم الإلکتروني. ويمکن أيضًا التنبؤ بالرضا عن التعلم الإلکتروني من خلال هذه الإستراتيجيات. لذلک، استنتجت الدراسة أنه إذا تم تطوير إستراتيجيات التعلم الذاتي التنظيم للمتعلمين، سيؤدي ذلک إلى رفع مستوى رضاهم عن التعلم الإلکتروني أيضًا.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [English]

Predicting e-learning Satisfaction based on Arabic Language students’ self-regulated learning strategies

المؤلفون [English]

  • Akbar Momenirad 1
  • ali edalati 2

1 assistant professor of educational technology, educational science department, Humanities faculty, Bu – Ali sina university, Iran

2 PhD in Arabic language and literature, Shahid Chamran University of Ahvaz.

المستخلص [English]

A correlation method was adopted to investigate the relationship between self-regulated learning strategies and e-learning satisfaction and predict this satisfaction with self-regulated learning strategies. The statistical population of this study included 117 undergraduate students of Arabic language studying in the second semester of the 99-98 academic year, at Shiraz University. 86 students were selected based on Morgan table through convenient sampling method. To measure e-learning satisfaction, a 36-item researcher-developed questionnaire based on Likert scale was used.  The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by Cronbach’s alpha formula (α=74%). To evaluate self-regulated learning strategies Bofard et al.’s questionnaire (1995) was used and the alpha level of this scale was 69%. Findings of this study showed that all three components of self-regulated learning, (i.e. cognitive, metacognitive and motivational strategies) have a positive and significant relationship with e-learning satisfaction. Satisfaction with e-learning can also be predicted through self-regulated learning strategies. Therefore, it can be concluded e-learning satisfaction will increase as a learner develops self-learning strategies. 

الكلمات الرئيسية [English]

  • self-regulated learning
  • e-learning satisfaction
  • Arabic language
  • e-learning
فرج اللهی، مهران؛ پهلوانی نژآد، دریاناز؛ موسی کاظمی، سید مهدی و شبیری، سید محمد. (1391). «مطالعه تأثیر کیفیت (اطلاعات – آموزش – فنی – خدمات) بر میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی». دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی. دوره 1. شماره 2. ص 130-113.
قهرمانی، سارابانو. (1386). ارائه مدلی برای عوامل موثر بر میزان پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی. تهران: دانشکده تربیت مدرس؛ دانشکده فنی مهندسی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات.
محمد امینی، زرار. (1387). «رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. دوره 4. شماره 4. ص 136-123.
مزینی، ناصر. (1388). بومی سازی آموزش الکترونیکی در ایران، مجموع مقالات دومین کنفرانس شهر الکترونیکی. تهران: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران. 3 و 4 خرداد 1388.
مومنی راد، اکبر. (1392). شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی و ارائه مدلی برای طراحی آن. رساله دکتری چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
مومنی راد، اکبر و سلیمی روش، اکرم. (1395). «بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها». فصلنامه آموزش و یادگیری دانشگاه علامه طباطبایی. دوره 2(7).ص 27-1.
کدیور، پروین. (1388). روان‌شناسی یادگیری. تهران: سمت.
کریم زادگان مقدم، داود؛ خداپرست، محسن و وحدت، داود. (1390). «ارزیابی عوامل موثر بر رضایت یادگیرنده الکترونیکی. فصلنامه علمی پژوهشی پردازش و هدایت فناوری اطلاعات. دوره 27. شماره 2. ص 478-461
گریسون، دی.آر و اندرسون، تری. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن بیست و یکم: مبانی نظری و عملی. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم و فنون.
گنجی ارجنکی، بی نظیر. (1396). «بررسی کیفیت آزمون های الکترونیکی در میزان رضایت دانشجویان». فصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. دوره 10. شماره 4. ص 180-188.
یعقوبی، جعفر. (1387). «ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی». فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 14 (1). ص 173-159.
Alhaqbany, K. (2017). What is the concept, principles and skills of self-regulated learning? Available at: https://www.new-educ.com/
Brooks, D. W. (1997). web Teaching. http: // www. dwb. uni.Edulkivinen, K. (2000). M. SLQ. Motivated strategies for learning question.
Chiu, C.M., Hsu, M.H., Sun.S.Y., Lin, T.C, &Sun, P.C. (2005). Usability, quality, value, e-learning continuance decision, Computers& Education, 45(4), p 399-416.
Ganji Arjenaki B. (2017). Surveying the Quality of Electronic Tests in The Student Satisfaction. Med Sci. 2017; 10 (3), p 180-188.
Linen brink, E.A & Pintrich, P.R. (2002). motivation as enabler of academic success, school Psychology Review. Vol. 31, Issue 3
Lo, C.C. (2010). How student satisfaction factors affect perceived learning. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 10(1), p 47-54.
Pei-Chen Sun, Ray J. Tsai, G. Finger, Yueh-Yang Chen, and D. Yeh. 2008. What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education 50 (4), p 1183–1202.
Rashidi, N., & Moghadam, M. (2014). The effect of teachers’ beliefs and sense of self efficacy on Iranian EFL learners’ satisfaction and academic achievement. The Electronic Journal for English as a Second Language, 18 (2), p 1-23.
Reem, A. (2020). Effectiveness of blackboard and Edmodo in self-regulated learning and educational satisfaction. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. Volume: 21 (2), p 126-140.
Tekin, P. S., Ilgaz. H., Adanır, G. A., Yıldırım, D., & Gülbahar, Y. (2020). Flipping e-Learning for Teaching Medical Terminology: A Study of Learners’ Online Experiences and Perceptions. online Learning Journal – Volume 24 Issue 2
Vrugt, A. & Oort, F. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: Pathways to achievement. Metacognition Learning, 30, 123-146.
Zhu, C. (2012). Student satisfaction, performance, and knowledge construction in online collaborative learning. Journal of Educational Technology and Society, 15(1), p 127 -135.
Zimmerman B., J. (1989). A social cognitive view of self-regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology; 18 (3). P 329-339.
Frydenberg, J. (2007). Persistence in university continuing education online classes. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8 (3). Retrieved June 9, 2010, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewFile/375/957
Clercq M, Galand B, Freney M. (2013). Chicken or the egg: Longitudinal analysis of the causal dilemma between goal orientation, self-regulation and cognitive processing strategies in higher education. Studies in educational Evaluation; 39 (2). p 4-13.
Liu, S., Gomez, J., Khan, B., & Yen, C. (2007). Toward a learner-oriented community college online course dropout framework. International Journal on E-Learning, 6(4). P 519-542.
Carr, S. (2000). As distance education comes of age, the challenge is keeping the students. The Chronicle of Higher Education, 23, A39. Retrieved March 21, 2010, from http://chronicle.com/free/v46/i23/23a00101.htm
Manganello, F; Falsetti, C; and Leo, T. (2019). Self-Regulated Learning for Web-Enhanced Control Engineering Education. Educational Technology & Society, v22 n1. P 44-58.
Jansen, S.; van Leeuwen, A; Janssen, J; and Kester, L. (2020). A Mixed Method Approach to Studying Self-Regulated Learning in MOOCs: Combining Trace Data with Interviews. European Association for Research on Learning and Instruction. v8 n2. P 35-64
Pintrich, P.R & DeGroot, E.V, (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82, p 33-40.