شیراز، جامعة شیراز، کلیة الآداب والعلوم الإنسانیة، قسم اللغة العربیة وآدابها

نوع المستند : علمیة محکمة

المؤلف

جامعة پیام نور

المستخلص

إنّ عدم دوافع تعلم اللغة العربیة وحوافزها والمنهجیة فی تنمیة الاهتمام لهذه المرحلة یرجع إلى نقص الکوادرالبشریة الخبیرة والفهم الخاطئ للعلاقة بین العربیة والفارسیة والعلوم القرآنیة. یهدف المقال إلی کشف عوامل عدم اهتمام طلاب المدارس الثانویة للدروس العربیة فی مدینة جیلان غرب، وتحقیقًا لهذه الغایة، تم اختیار 130 طالبة من بین طالبات المدارس الثانویة و35 مدرس اللغة العربیة من هذه المدینة عن طریق أخذ عینات عشوائیة بسیطة. واعتمد الباحث على استخدام استمارة مکونة من 30 سؤالًا لجمع البیانات کأداة للبحث. تم استخدام اختبار t لعینة واحدة، واختبار t لعینتین مستقلتین فی تحلیل البیانات، کما استخدم اختبار توکی (Tukey) البعدیة تأکیدا علی أسئلة البحث أو رفضها وتصنیف الأسباب التی أثرت على عدم اهتمام الطلاب. وأظهرت النتائج أن فرضیات t الثلاث التی لوحظت فی إجابات المعلمین والطلاب على مستوى 01/0>p   کانت ذات دلالة احصائیة، أی أنّ أسباباً کجودة محتوى الکتب وکفاءة المعلمین التخصصیة والفنیّة لها أثر أعلی من متوسط المعامل.

الكلمات الرئيسية

عنوان المقالة [English]

Investigating the causes of high school students’ disinterest in Arabic language in Gilangharb

المستخلص [English]

Lack of motivation to learn Arabic and practices create interest in the lesson related to factors such as lack of skilled manpower, and failure to properly explain the relationship between Arabic, Persian Science and religion and Qur’an. The aim of the present study is the causes of low interest high school students to learn Arabic in Gilangharb city. For this purpose were chosen among all high school students in the city Gilangharb and Arabic teachers in this city 130 students and 35 teachers of Arabic randomly. To gather information the researcher used a questionnaire of 30 questions. The results showed three hypotheses have been observed in t was significant the responses of teachers and students at P<0/01. This means that is effective these factors (quality of the content of the books, teachers’ mastery of specialized teachers and professional proficiency) above average.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Low interest student
  • Arabic Lesson
  • Content Quality Books
  • Specialized proficiency teachers
  • professional proficiency of teachers
آیسنک، مایکل. (2007) فرهنگ توصیفی روانشناسی شناختی. ترجمه علینقی خرازی و همکاران. تهران: نشر نی.
أبو جبین، عطا. (1430) «اللغة العربیة وتحدیات العصر». مجلة آفاق الحضارة الإسلامیة. العدد 23. ص132-95.
الهام پور، فوزیه و دیگران. (1378) «بررسی رابطه رغبتهای شغلی. ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیش دانشگاهی با عملکرد آموزشی آنان». مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم. سال پنجم. شماره: 3 و4. ص58-55.
بدارد،ل و دیگران. (2009) روانشناسی اجتماعی. ترجمه حمزه گنجی. تهران: نشر ساولان.
تواضعی، معصومه. (1384) «فقدان انگیزه یادگیری درس عربی». خلاصه مقالات نخستین همایش آموزش زبان عربی. دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی.
جنتی فرد، محمد. (1386) «بررسی مسائل و مشکلات مربوط به انگیزه یادگیری زبان عربی». خلاصه مقالات نخستین همایش زبان عربی. دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی.
خامدا، فاطمه. (1387) «علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان عربی». خلاصه مقالات نخستین همایش زبان عربی. دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی.
خرما، نایف و حجاج علی. (1978) اللغات الأجنبیة تعلیمها وتعلّمها. الإشراف: أحمد مشاری العدوانی. الکویت: عالم المعرفة.
رضایی، یاور. (1391) «علل بی علاقگی دانش آموزان به زبان عربی». شیوه های ایجاد علاقه دانش آموزان به درس عربی. آموزش معارف اسلامی. دوره 24. شماره3. ص34-32
ساکی، رضا. (1372) نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت دانش آموزان در ارتباط با میزان موفقیت آنان در تدریس. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
سلیمانی نسب، فریده. (1391) بررسی نگرش دانش آموزان دختر نسبت به ریاضیات و پاره ای از عوامل شکل دهنده آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهرا.
سمر روحی، الفیصل. (1411) «التحدیات المعادیة للغة العربیة». مجلة شؤون عربیة. العدد 64. ص174-155.
شعبانی، وجیهه.(1388) شیوههای ایجاد علاقه به زبان عربی. دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی.
فتاحی، ابوالحسن. (1392) بررسی نقش عوامل مختلف یادگیری زبان عربی دوره راهنمایی تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کاووسی چاهک، شهین. (1377) «بررسی بازخورد دانش آموزان عادی نسبت به دوستی با دانش آموزان معلول». مجله روانشناسی 5. سال دوم. شماره1. ص64-49.
کریمی، یوسف.(1390) روانشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات بعثت.
کیامنش، علیرضا و موسوی پور، نعمت الله. (1388) «میزان پایایی نظر دبیران در مورد کتابهای درسی نظام جدید آموزش متوسطه و رابطه بین میزان مطلوبیت کتاب با افت تحصیلی». مجله علمی و پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا. شماره 19. ص 55-37.
متقی، امیر مقدم. (2015) «الصعوبات والتحدیات التی تواجه تعلیم اللغة العربیة وآدابها فی جامعات إیران و طرق علاجها». المؤتمر الدولی الرابع للغة العربیة. ص 552-512.
محمد آدم عبدالله، بشیر. (2013) قضایا تعلّم اللغات الأجنبیة فی السودان (الانجلیزیة و الفرنسیة). جامعة الخرطوم، المؤتمر السنوی للدراسات العلیا و البحث العلمی، المجلد الثانی، صص 578-569.
منفرد، غلامرضا. (1389) چرا درس عربی در مدارس ما سخت است؟ دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی.