Document Type : Original Article

Authors

1 assistant professor of educational technology, educational science department, Humanities faculty, Bu – Ali sina university, Iran

2 PhD in Arabic language and literature, Shahid Chamran University of Ahvaz.

Abstract

A correlation method was adopted to investigate the relationship between self-regulated learning strategies and e-learning satisfaction and predict this satisfaction with self-regulated learning strategies. The statistical population of this study included 117 undergraduate students of Arabic language studying in the second semester of the 99-98 academic year, at Shiraz University. 86 students were selected based on Morgan table through convenient sampling method. To measure e-learning satisfaction, a 36-item researcher-developed questionnaire based on Likert scale was used.  The validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by Cronbach’s alpha formula (α=74%). To evaluate self-regulated learning strategies Bofard et al.’s questionnaire (1995) was used and the alpha level of this scale was 69%. Findings of this study showed that all three components of self-regulated learning, (i.e. cognitive, metacognitive and motivational strategies) have a positive and significant relationship with e-learning satisfaction. Satisfaction with e-learning can also be predicted through self-regulated learning strategies. Therefore, it can be concluded e-learning satisfaction will increase as a learner develops self-learning strategies. 

Keywords

فرج اللهی، مهران؛ پهلوانی نژآد، دریاناز؛ موسی کاظمی، سید مهدی و شبیری، سید محمد. (1391). «مطالعه تأثیر کیفیت (اطلاعات – آموزش – فنی – خدمات) بر میزان رضایت یادگیرنده در سامانه یادگیری الکترونیکی». دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی. دوره 1. شماره 2. ص 130-113.
قهرمانی، سارابانو. (1386). ارائه مدلی برای عوامل موثر بر میزان پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی. تهران: دانشکده تربیت مدرس؛ دانشکده فنی مهندسی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات.
محمد امینی، زرار. (1387). «رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. دوره 4. شماره 4. ص 136-123.
مزینی، ناصر. (1388). بومی سازی آموزش الکترونیکی در ایران، مجموع مقالات دومین کنفرانس شهر الکترونیکی. تهران: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، شهرداری تهران. 3 و 4 خرداد 1388.
مومنی راد، اکبر. (1392). شناسایی عوامل موثر بر شکل گیری اجتماع یادگیری در آموزش الکترونیکی و ارائه مدلی برای طراحی آن. رساله دکتری چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
مومنی راد، اکبر و سلیمی روش، اکرم. (1395). «بررسی تاثیر محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دانش آموزان بر انگیزش و بازده‌های یادگیری سطح بالای آن‌ها». فصلنامه آموزش و یادگیری دانشگاه علامه طباطبایی. دوره 2(7).ص 27-1.
کدیور، پروین. (1388). روان‌شناسی یادگیری. تهران: سمت.
کریم زادگان مقدم، داود؛ خداپرست، محسن و وحدت، داود. (1390). «ارزیابی عوامل موثر بر رضایت یادگیرنده الکترونیکی. فصلنامه علمی پژوهشی پردازش و هدایت فناوری اطلاعات. دوره 27. شماره 2. ص 478-461
گریسون، دی.آر و اندرسون، تری. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن بیست و یکم: مبانی نظری و عملی. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم و فنون.
گنجی ارجنکی، بی نظیر. (1396). «بررسی کیفیت آزمون های الکترونیکی در میزان رضایت دانشجویان». فصلنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. دوره 10. شماره 4. ص 180-188.
یعقوبی، جعفر. (1387). «ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره های مجازی». فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 14 (1). ص 173-159.
Alhaqbany, K. (2017). What is the concept, principles and skills of self-regulated learning? Available at: https://www.new-educ.com/
Brooks, D. W. (1997). web Teaching. http: // www. dwb. uni.Edulkivinen, K. (2000). M. SLQ. Motivated strategies for learning question.
Chiu, C.M., Hsu, M.H., Sun.S.Y., Lin, T.C, &Sun, P.C. (2005). Usability, quality, value, e-learning continuance decision, Computers& Education, 45(4), p 399-416.
Ganji Arjenaki B. (2017). Surveying the Quality of Electronic Tests in The Student Satisfaction. Med Sci. 2017; 10 (3), p 180-188.
Linen brink, E.A & Pintrich, P.R. (2002). motivation as enabler of academic success, school Psychology Review. Vol. 31, Issue 3
Lo, C.C. (2010). How student satisfaction factors affect perceived learning. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 10(1), p 47-54.
Pei-Chen Sun, Ray J. Tsai, G. Finger, Yueh-Yang Chen, and D. Yeh. 2008. What drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education 50 (4), p 1183–1202.
Rashidi, N., & Moghadam, M. (2014). The effect of teachers’ beliefs and sense of self efficacy on Iranian EFL learners’ satisfaction and academic achievement. The Electronic Journal for English as a Second Language, 18 (2), p 1-23.
Reem, A. (2020). Effectiveness of blackboard and Edmodo in self-regulated learning and educational satisfaction. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. Volume: 21 (2), p 126-140.
Tekin, P. S., Ilgaz. H., Adanır, G. A., Yıldırım, D., & Gülbahar, Y. (2020). Flipping e-Learning for Teaching Medical Terminology: A Study of Learners’ Online Experiences and Perceptions. online Learning Journal – Volume 24 Issue 2
Vrugt, A. & Oort, F. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: Pathways to achievement. Metacognition Learning, 30, 123-146.
Zhu, C. (2012). Student satisfaction, performance, and knowledge construction in online collaborative learning. Journal of Educational Technology and Society, 15(1), p 127 -135.
Zimmerman B., J. (1989). A social cognitive view of self-regulated learning and academic learning. Journal of Educational Psychology; 18 (3). P 329-339.
Frydenberg, J. (2007). Persistence in university continuing education online classes. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8 (3). Retrieved June 9, 2010, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewFile/375/957
Clercq M, Galand B, Freney M. (2013). Chicken or the egg: Longitudinal analysis of the causal dilemma between goal orientation, self-regulation and cognitive processing strategies in higher education. Studies in educational Evaluation; 39 (2). p 4-13.
Liu, S., Gomez, J., Khan, B., & Yen, C. (2007). Toward a learner-oriented community college online course dropout framework. International Journal on E-Learning, 6(4). P 519-542.
Carr, S. (2000). As distance education comes of age, the challenge is keeping the students. The Chronicle of Higher Education, 23, A39. Retrieved March 21, 2010, from http://chronicle.com/free/v46/i23/23a00101.htm
Manganello, F; Falsetti, C; and Leo, T. (2019). Self-Regulated Learning for Web-Enhanced Control Engineering Education. Educational Technology & Society, v22 n1. P 44-58.
Jansen, S.; van Leeuwen, A; Janssen, J; and Kester, L. (2020). A Mixed Method Approach to Studying Self-Regulated Learning in MOOCs: Combining Trace Data with Interviews. European Association for Research on Learning and Instruction. v8 n2. P 35-64
Pintrich, P.R & DeGroot, E.V, (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of Educational Psychology, 82, p 33-40.