Document Type : Original Article
Authors
1 Post-doctoral researcher in Arabic Language and Literature, kharazmi university, Tehran, Iran
2 Assistant professor (PhD) in Arabic language and Literature, kharazmi university, Tehran, Iran
3 Assistant professor (PhD) in Arabic Language Translation, Damghan University, Damghan, Iran
Abstract
A textbook is a useful educational tool. Analyzing this tool improves the quality of education. The Book of “Al-Raid in Teaching Arabic Language: The Book of Composition”, by Masoud Fekri (2019) is one of the educational resources for Arabic writing skills in Iran. This book is designed in three volumes that teach writing skills in three levels: beginner, intermediate and advanced. The aim of this study is to promote the methodical critique in the preparation and compilation of textbooks and eliminate possible errors in them. The study uses a descriptive-analytical approach with standardized questionnaire as a tool and evaluation criteria of McDonough and Shaw’s model to evaluate this textbook. Two groups of students and teachers make up the statistical population of this study. Twenty-five students of the University of Islamic Religions, Tehran Branch, who have read three volumes of Raid’s book in three semesters of the academic years 2020-2022 in online classes due to corona virus restrictions, and five instructors of the Arabic writing skills course have also analyzed the book. Findings show that according to the students, this book has a positive effect on improving the learner’s writing skills and teachers have also given positive reviews about the role of this book in writing skills. Of course, there are some shortcomings that can be pointed out: the unavailability of the book’s audio files, the lack of use of diagrams and images to help better understand the concepts, and the not specifying the target audience of the book.
Keywords
الحیلة، محمد محمود. (2005). تصميم التعليم نظریة وممارسة. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
خویینی، عصمت و محمد پارسانسب و ناصر کرمانی. (1399). «نقد مجموعه فارسی بیاموزیم». پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی. سال بیستم. ماه چهارم. ص 174-151.
زارع، ساجد و فاطمه جمشيدی. (1399). «ارزیابی انتقادی مجموعه الرائد في تعليم اللغة العربية (مطالعه موردی کتاب الإنشاء)». مجله نقدنامه زبان و ادبیات عربی (دوفصلنامه علمی). سال اول. شماره دوم. ص 77-98.
الزيود، نادر فهمي و هاشم عامر عليان.(2005). مبادئ القياس والتقويم في التربية، عمان: دار الفکر.
سیف، علی اکبر. (1395). روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
الشيخ، عمر حسن.( 1975). طرق التقويم وأدواته. بيروت: معهد التربية.
عباسزادگان، محمد و رضا فتوت. (1384). کاربرد پایایی و روایی در پژوهش. تهران: پژوهشهای فرهنگی.
مهرآوران، محمود و محمد ناطق. (1394). «نقد کتاب آموزش نوین زبانفارسی». دوفصلنامه تخصصی مطالعات آموزش زبان فارسی. سال اول. شماره یک. ص 141-160.
نظري منظم، هادي و عيسی متقي زاده و ليلا محمدي نيا. (1394). «معیارها و شاخصهای تدوین و ارزیابی کتابهای مکالمه عربی دانشگاه پیام نور بر اساس اهداف آموزشی وزارت علوم و فناوری». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. شماره 37. ص 85-110.
الهويدي، زید.( 2004). أساسیات القیاس و التقویم التربوي. العین: دار الکتاب الجامعي.
وکیلیفرد، امیررضا و محمدباقر میرزایی حصاریان و نادیا احمدی خلخالی. (1398). «فارسی برای اهداف دانشگاهی: تحلیل کتاب فارسی ويژه علوم اجتماعی». پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. شماره 44. ص 21-48.
Dornyei, Zoltan & Tatsuya Taguchi. (2010). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing. New York: Routledge.
Mckeachie, Wilbert James. (1986), Teaching Tip: A Guidebook for the Beginning College Teacher. Lexington, Massachusetts: D. C. Health and company.
McDonough, Jo & Christopher Shaw. (2003). Materials and Methods in ELT, Oxford: Blackwell.
Tomlinson, Brian. (1998). Materials development in Language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.