Document Type : Original Article

Authors

1 phd

2 payam noor university

3 associate professor of department of quranic and hadith, university of Ayatollah Borujerdi, Borujerd, Iran.

Abstract

The current educational system of the country is centralized, and its curriculum is limited to textbooks used nationwide. Given the vastness of the country, the diversity and multitude of ethnic groups, and the problems arising from these factors, along with the rapid growth of sciences and technology and the swift changes in social norms and values, it is essential that textbooks are carefully developed and, as much as possible, free from any flaws and defects in accordance with the established goals and scientific principles. The way the content of textbooks is organized is a crucial factor in determining how learning occurs. Sometimes, the ineffectiveness and unsuitability of the content, along with its mismatch with the comprehension abilities of students, can make learning difficult or yield results that are below expectations. The aim of this research is to examine the appropriateness of the content of Arabic textbooks for the first cycle of secondary education in relation to the criteria for selecting and organizing content from the perspective of Arabic teachers in Khodabandeh County in order to examine the impact of the curriculum content on the learning process. The study population includes all religious and Arabic teachers in Khodabandeh County, totaling 602 individuals. To select the sample size, 128 teachers were randomly chosen from the mentioned population using a multi-stage random sampling method. To address the research hypotheses, a 40-item questionnaire was developed, and after ensuring its validity and reliability (0.88), the necessary data was collected. For data analysis, Cronbach's alpha test, Chi-square test, and one-sample t-test were used in sequence. The results of the research indicate that, according to the teachers, the selection of content in the Arabic textbooks for the first cycle aligns with the predetermined goals, sequence, and unity in the organization of the curriculum content.

Keywords

أحمدي، پروین. (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی: رویکرد بین رشته ای در برنامه درسی تلفیقی. تهران: آییژ.
أمینی، محمد؛ حمید رحیمي؛ رحیم مشرف نیا وعلي عدالتي نسب. (1396). «بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتاب‌های عربی دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و دانش آموزان شهر یاسوج». فصلنامه پژوهش­هاي زبانشناختي در زبان­هاي خارجي. دوره 6. شماره 1. ص 205-224.
أدیب نیا، اسد. (1381). «بررسی محتوای کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر معلمان». فصلنامه نوآوریهای آموزشی. سال اول. شماره دو. ص 53-76.
رئیس دانا، فرخ لقا. (1374). «تحقیق و بررسی محتوای برنامه درسی ریاضی دوره راهنمایی تحصیلی». فصلنامه تعلیم وتربیت. شماره 42-41. ص 86-107.
فتحی واجارگاه، کوروش.(1398). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: فوژان.
فرادی، یحیی (1392). بررسی محتوای کتابهای دوره ابتدایی بر اساس طبقه بندی هدفهای آموزشی در حیطه شناختی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
فرنودیان، فرج اله. (1378). عوامل موثر در تعیین محتوا وحجم کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
أحمدي دستجردي، مهناز؛  حمیده رشادت جو؛  نادرقلی قورچیان و امیر حسین محمد داوودی. (1400). «ارائه مدل تربیت شهروندی ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی». فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال 5. شماره 4. ص  290-299.
کدیور، پروین. (1386). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
کلدوی، علی. (1378). ارزیابی محتوای کتاب ریاضی دوم راهنمایی از دیدگاه دبیران ریاضی زاهدان بر اساس مطالعات تیمز.  پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرّس.
محسن پور، بهرام. (1384). مبانی برنامه ریزی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
ملكي، حسن. (1393). برنامه ريزي درسي (راهنمای عمل). تهران: انتشارات سمت.
موسي پور، نعمت اله. (1385). مباني برنامه ريزی آموزش متوسطه. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
مهرمحمدی، محمود. (1387). «الگوهای طراحی برنامه درسی». فصل نامه تعلیم وتربیت. شماره های 3و4. ص 10-22.
میرزابیجی،محمدعلی. (1375). ارائه چهارچوب نظری در خصوص تعیین اصول ومعیارهای انتخاب محتوا وتجربیات یادگیری در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی.  پایان نامه دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
Leonard,J.P. (2015). »Some Reflections on the Meaning of Sequence«In V.E.Herrick and R.W.Tyler,Toward Improved Curriculum Theory.Sup.Educ.Mono.No 71 Univ.of Chicago Prese. ch.7
Smith.B.O. Stanly,OW. And Shores,J.H. (2017). Fundamentals of Curriculum Development. World Book.
Bloom,B.S. (2016).»  Ideas,Problems and Methods of Inquiry«In National Socity for the Study of Education,Integration of Educational Experiences.Fifty seventh Yearbook.Univ.of Chicago press.