نوع المستند : علمیة محکمة
المؤلفون
1 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
2 دانشگاه گلستان
3 دانشگاه پیام نور
المستخلص
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک تدریس معلّم با خودکارآمدی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندر گز است. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش، توصیفی، از نظر سنجش همبستگی واز نظری جمعآوری اطلاعات میدانی (پیمایشی) بود. در تحقیق حاضر جامعه آماری در اين تحقیق دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در شهر بندرگز که برای دانش آموزان پسر 977 نفر و برای دانش آموزان دختر862 نفر بودند و نمونه آماری این تحقیق دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در شهر بندرگز ، که به تعداد 276 نفر برای دانشآموزان پسر و 266 نفر برای دانشآموزان دختر مي باشند.که به روش تصادفی ساده باتوجه به جدول مورگان بدست آمده است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. در این پژوهش برای سنجش متغیر های پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای سنجش اشتیاق تحصیلی از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و برای سنجش خودکارآمدی از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی کنلی (1989) و برای سنجش سبک تدریس معلّم از پرسشنامه سبک تدریس معلّم رجبی (1385) استفاده شد. هم چنين جهت تجزيه و تحليل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرمافزار 21SPSS استفاده شده است. نتایج فرضیه اصلی نشان داد بین سبک تدریس معلّم با خودکارامدی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندرگز رابطه معناداری وجود دارد. نتایج فرضیات فرعی نشان دادبین سبک تدریس معلّم با خودکارآمدی دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندر گز رابطه معناداری وجود دارد. بین سبک تدریس معلّم با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر بندر گز رابطه معناداری وجود دارد.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
Studying the relationship between teacher teaching style and self-efficacy and academic enthusiasm (Secondary high school students in Bandar Gaz)
المؤلفون [English]
- faroogh nemati 1
- mehdi muhammad Nejad 2
- Obedeh Toghdare 3
1 Payame Noor University
2 Gulestan
3 Payame Noor
المستخلص [English]
The aim of the present study is to study the relationship between teacher teaching style and self-efficacy and academic enthusiasm of secondary high school students in Bandar Gaz. The method of this study was applied in terms of purpose, descriptive in terms of method, correlational in terms of measurement, and field data collection (survey). In the present study, the statistical population in this study was the secondary high school students in Bandar Gaz, which was 977 for male students and 862 for female students, and the statistical sample of this study was the secondary high school students in Bandar Gaz, which was 276 for male students and 266 for female students. Which was obtained by simple random method according to Morgan table. Standard questionnaires were used to collect data. In this study, standard questionnaires were used to measure the research variables. To measure academic enthusiasm, the Academic Enthusiasm Questionnaire of Shafley et al. (2002) was used, and to measure self-efficacy, the Standard Self-Efficacy Questionnaire of Conley (1989) was used, and to measure the teacher's teaching style, the Teacher Rajabi Teaching Style Questionnaire (2006) was used. Also, Pearson correlation method and multivariate regression using SPSS 21 software were used to analyze the data. The results of the main hypothesis showed that there is a significant relationship between the teacher's teaching style and self-efficacy and academic enthusiasm of the second high school students of Bandar Gaz. The results of the secondary hypotheses showed that there is a significant relationship between the teacher's teaching style and self-efficacy of the second high school students of Bandar Gaz. There is a significant relationship between the teacher's teaching style and academic enthusiasm of the second high school students of Bandar Gaz.
الكلمات الرئيسية [English]
- Teacher teaching style
- self-efficacy
- academic enthusiasm