نوع المستند : علمیة محکمة
المؤلفون
1 جامعة الحکیم السبزواری
2 خراسان رضوی، سبزوار، دانشگاه حکيم سبزواري، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی، دکتر حسن مجیدی
المستخلص
کتابهای درسی از مهمترین وسایل آموزشی در انتقال اطلاعات، یادگیری و آموزش زبان عربی هستند؛ از آنجا که شناخت نقاط ضعف و قوّت کتاب درسی حائز اهمیّت است، میتوان به ضرورت تحلیل کتابهای درسی پی برد. از این رو، ضروری است محتوای این عنصر مهم مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا محتوای فعّالی داشتهباشد و به نحوی ارائه گردد که به جای انتقال مستقیم اطلاعات و دانش به ذهن یادگیرنده زمینه انجام فعّالیت وی را فراهم نماید. پژوهش حاضر، در جهت تحلیل محتوای کتابهای عربی 1 و 2 و بررسی میزان ضریب درگیری فعّال و غیرفعّال محتوای آنها صورت گرفته است. پژوهش به روش تحلیل محتوا، مبتنی بر روش ویلیام رومی به تحلیل محتوای کتابهای مذکور میپردازد هدف بررسی میزان فعال بودن کتابهای مذکور و این مهم است که کتاب درسی مناسب بایست در سه محور متن، تصاویر و تمرینها به شکلی متعادل فراگیر را فعّال نماید. با انجام این پژوهش راهکارهایی مناسب در جهت بهبود محتوای کتابهای موردِ بحث به مؤلفان ارائه خواهد داد تا برای چاپ کتاب های جدید تغییرات لازم انجام شود. جامعه آماری، کتابهای موردِ بحث چاپ هفتم و هشتم سال 1401 و واحد تحلیل، تمام متن، تصاویر و تمرینها است؛ به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل تعیین فراوانی و درصد، استفاده شده است. نتایج نشان داد که در کتاب عربی1، ضریب درگیری بخشهای متن، تصاویر و تمارین به ترتیب(044/)0، (104/0) و (55/0) است و در کتاب عربی2، ضریب درگیری سه بخش محتوا به ترتیب (058/0)، (047/0) و (72/0) میباشد؛ براساس نتایج پژوهش میتوان گفت: فقط بخش تمرینها در هر دو کتاب به صورت فعّال ارائه شده و زمینه را برای فعّالیت و یادگیری اکتشافی فراگیر فراهم میکند و بخشهای متن و تصاویر در هر دو کتاب به صورت غیرفعّال ارائه شده است.
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [English]
Investigating the level of content dynamics in the tenth and eleventh grade Arabic textbooks for experimental and mathematical subjects using the William Rumi method
المؤلفون [English]
- ali asqar bakhoday 1
- حسن مجیدی 2
- HOJATALLAH FESANQARI 1
- amine mohebi 1
1 hakim sabzevari uni.
2 hakim sabzevari uni
المستخلص [English]
Therefore, it is necessary to examine and analyze the content of this important element so that it has active content and is presented in a way that provides the basis for the learner to carry out his activity instead of directly transferring information and knowledge to the mind of the learner. The present study was conducted to analyze the content of Arabic 1 and 2 textbooks and to examine the level of active and passive engagement coefficient of their content. The research analyzes the content of the aforementioned books using the content analysis method based on William Rumi's method. The aim is to investigate the level of activity of the aforementioned books, and it is important that a suitable textbook should activate the comprehensiveness in the three axes of text, images, and exercises in a balanced manner. By conducting this research, it will provide appropriate solutions to the authors to improve the content of the books under discussion so that the necessary changes can be made for printing new books. The statistical population is the books under discussion, the seventh and eighth editions of 1401, and the unit of analysis is the entire text, images, and exercises. In order to analyze the information, descriptive statistics including determining the frequency and percentage were used. The results showed that in Arabic Book 1, the involvement coefficient of the text, images, and exercises sections is (0.044), (0.104), and (0.55), respectively, and in Arabic Book 2, the involvement coefficient of the three content sections is (0.058), (0.047), and (0.72), respectively; Based on the results of the research, it can be said that only the exercises section in both books is presented actively and provides the basis for activity and comprehensive exploratory learning, and the text and images sections in both books are presented inactively.
الكلمات الرئيسية [English]
- 10th and 11th grade Arabic books, experimental and mathematical disciplines, examining the level of dynamism, William Rumi'
- s method